איך להפוך את הבנין בו אני גר לירוק יותר

כאשר מדובר בבניה ירוקה אל לנו לשלול שילוב יישומים ומערכות ירוקים גם באופן חלקי, אפילו שאין בכוונתנו לעמוד בדרג של בנין בר קיימא ולקבל גושפנקה ממכון התקנים הישראלי ע"פ תקן 5281. לא שיש פסול בעמידה בתנאי הסף של התקן, אך חשוב לזכור שבניה ירוקה היא קודם כל עבורנו- הדיירים. חשוב להדגיש כי לא מדובר שוב בגימיק תקשורתי ולא באופנה חולפת, בריאות ילדינו ואיכות חייהם על כף המאזניים.

אם תכננתם שיפוץ כולל של המבנה בו אתם גרים, או קיבלתם הצעה מיזם לשדרג את המבנה ע"פ תמ"א 38, יש באפשרותכם לשדרג גם את איכות החיים שלכם ושל יקיריכם. התייחסות רצינית למושג "בניה ירוקה" תביא לחיסכון משמעותי באנרגיה הנצרכת לתפעול המבנה בו אתם חיים ולסיוע משמעותי לאיכות הסביבה ברמה העולמית.

להלן כמה המלצות חמות ל-איך להפוך את הבנין בו אתם גרים לירוק יותר:

אחד הנושאים המדוברים יותר בתחום הבניה הירוקה הוא איכות האויר אותו אנו נושמים. כפי שהוזכר בפוסטים קודמים, זיהום האויר בפנים המבנה גבוה בעשרות מונים מהאויר ברחוב, אפילו כאשר מדובר ברחוב תל-אביבי מפוייח ומעושן. השתדלו לשלב במבנה כמה שיותר חומרים טבעיים, שאינם מנדיפים גזים רעילים, התמורה- אויר נקי יותר ממזהמים הרסניים במקום בו אנו שוהים רוב שעות היממה.

אנרגיה. תחת סעיף גדול זה ניתן להבחין במספר רב של יישומים שתפקידם לחסוך בעלויות החודשיות, להפחית את העומס על המערכות העירוניות והארציות, ויותר מכל, להפחית את הזיהום הסביבתי.

מערכת מיזוג אזורית בזרימת קרר משתנה(VRF zoning ) יעילה מאוד אנרגטית, בעלת פעולה שקטה מאוד, פשוטה להתקנה וגמישה לשינויים. מדובר במערכת אינוורטר בעלת מעבה אחד(אותו ניתן להגדיל לפי הצרכים המשתנים של המבנה) ועד עשרות מאיידים פנימיים בתצורות שונות. המערכת יודעת לספק קרור בחדר אחד וחימום בחדר אחר. איך? היא מנצלת את החום הנפלט מהיחידה המקררת ומנתבת אותו ליחידה המחממת. המערכת בנויה כך שכל יחידת מאייד נשלטת באופן עצמאי מאותו החדר.

גג ירוק, הידוע גם בכינוי- גינת גג או גג צומח, מפחית את הטמפרטורה בקומה שמתחתיו ובסביבתו בכ-3 מעלות(זה לא נשמע הרבה, אבל זה בדיוק ההבדל בין 27 ל-24 מעלות), דבר המקל מאוד על פעולת המזגן בקיץ הישראלי. לגג הירוק יתרונות נוספים כגון- הפחתת העומס על מערכות הניקוז העירוניות(המים מתנקים מהגג בקצב איטי ומבוקר), סינון האבק והערפיח החופשי באויר, עליה מקומית באיכות האויר(צמחיה מייצרת חמצן וסופחת פחמן), שמירה על איטום הגג מפגעי השמש הישראלית והפחתה משמעותית בנזקי הרעש הסביבתי(ספיגה אקוסטית).

אוורור ותאורה טבעיים מפחיתים את השימוש בתאורה ומיזוג מלאכותיים וחשובים מאוד לבריאותנו. הזרמת אויר צח לחלל הדירה תורמת לכושר הריכוז ולעירנות. החדרת תאורה טבעית לחלל הדירה מפחיתה את העומס על העיניים ותורמת לבריאות הפיזית והנפשית של הדיירים.

שימוש בתאורה חסכונית. תאורת ה-LED עברה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה טכנולוגית, הדבר מתבטא בעיקר בנצילות יעילה יותר. יחס האור המופק מנורה מול החום הנפלט ממנה הצטמצם פלאים ועומד כיום על כ-50%(בהשוואה לנורות הליבון המוכרות, שם היחס עומד על כ-4% אור ו-96% חום). צריכת האנרגיה של נורת LED פחותה פי עשרה, בממוצע, מעוצמת תאורה דומה המופקת מנורת ליבון. נורות ה-LED כיום אטרקטיביות בעלותן ומתאימות כמעט לכל כיס. נורות חסכוניות נוספות הן על בסיס פלואוריסצנטי, אותן ניתן להשיג בהתאמה לכמעט כל בית נורה שנחפוץ. הנורה הפלואוריסצנטית המומלצת ביותר כיום הינה ה-T5. נכון שהנורות החסכוניות הנ"ל אינן חושפות את כל גווני הקשת הנראים לעין(כ-70% CRI), אך בשילוב נכון של נורות ליבון בודדות ניתן לאחוז את החבל משני קצותיו ולחסוך כסף רב, תוך שמירה על איכות הסביבה.

הצללות נכונות וצביעת המבנה(מעטפת חיצונית) בגוון בהיר, יתרמו להפחתה משמעותית בהתחממות המבנה וכפועל יוצא ליעילות אנרגטית. הגוון הבהיר מחזיר את קרינת השמש באופן יעיל יותר וסופג משמעותית פחות קרינה בהשוואה לגוונים כהים. ההצללות דורשות תכנון מיטבי, שכן ברצוננו לבלום את הקרינה הקיצית ולאפשר את הקרינה החורפית.

המים הינם משאב מתכלה ולא רק בישראל. ניצול נכון של המים לא רק חוסך כסף רב בחשבונות החודשיים, אלא גם מבטיח מקור חיים לדורות הבאים. קיימות טכניקות רבות לניצול נכון של המים ובינהן ויסות כמות המים המוזרמת בצנרת ההזנה הראשית למבנה(אפשרי מבלי להפחית את עוצמת הזרימה), התקנת שסתום אל חוזר מיד אחרי כל מונה דירתי, ניתוב מי גשם למיכלי ההדחה וניהול מי הנגר העילי בחצרות(אותם מי גשם שיוצרים שלוליות ענק עד שמחלחלים ומתאדים). ניהול מי נגר עילי דורש ניתוב של המים באמצעות שיפועים נכונים, לקדח רחב בעומק של כחמישה מטרים, באופן זה המים מחלחלים מהר יותר אל האקוויפר.

חומרים מקומיים. שינוע חומרים מארצות רחוקות מביא איתו זיהום סביבתי רב. סעיף זה אינו גורף, אך במרבית המקרים אין הצדקה ליבא חומר אותו ניתן לרכוש בשוק המקומי. פרט לשימור הסביבה, השימוש בחומרים מקומיים מחזק את הכלכלה המקומית ומפתח ענפי ייצור נוספים.

מבנה ירוק הינו בריא יותר למגורים, יעיל יותר אנרגטית וכמובן, עוזר לשימור כדור הארץ כי פשוט…אין לנו אחר.

 

תומר הוגן- מתכנן ומנהל פרוייקטים, מוסמך כמלווה לבניה ירוקה למגורים מטעם מת"י

פורסם במקור באתר  D&A studio

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *